• Gratis frakt.5 års garanti.
Bestillinger før kl 12:00 sendes samme dag.

Vanlige spørsmål og svar - FAQ

Vi er alltid tilgjengelig på telefon, e-post eller chat når du trenger oss. De vanligste spørsmålene kan du få svar på nedenfor …


Vanlig stilte spørsmål om takstativ fra Turtle


Hvor mange takstativ følger med i pakken?

Hver pakke inneholder to takstativ til bilen din, med mindre annet er angitt i produktbeskrivelsen.


Hvorfor har takstativene forskjellig lengde?

Takskinnene på de fleste biler sitter montert med bredere avstand foran på biltaket enn bak. Derfor leverer vi takstativet i forskjellige lengder. Det lengste stativet skal altså monteres foran, og det kortere stativet skal monteres bak.


Hvordan vet jeg hvilken type stativ som passer til min bil?

Det trenger du ikke å tenke på. Ved at du velger bilens fabrikat, modell og årsmodell vet vi hvilken type feste og hvilke lengder takstativet til bilen din skal ha. Vi leverer riktig produkt til deg, og alt du trenger å gjøre er å montere stativet på bilen din.

Enkelte modeller kommer uten f.eks. takskinner, men da fremgår det tydelig av produktteksten at det finnes flere alternativer å velge mellom.

Hvis du er usikker, kan du ringe oss på telefon +46 19-227 237 eller sende oss en e-post på [email protected], så hjelper vi deg.


Hvilket tilbehør passer med takstativ fra Turtle?

Det meste av tilbehør på markedet, fra alle de store produsentene som Thule, Yakima, Mont Blanc med flere, passer til takstativene fra Turtle, enten med bøyler eller hurtigfester som følger med tilbehøret, eller med T-sporbolter som er tilgjengelig som tilbehør.


Hvor fort kan jeg kjøre med takstativ på taket?

Selve takstativet fra Turtle tåler svært høye hastigheter, det er formen og vekten på taklasten sammen med fartsgrensen på veien og andre ytre faktorer som bestemmer hastigheten bilen kan kjøre i. Med takstativet montert anbefaler vi å være ekstra forsiktig ved hastigheter over 80 km/t. Dette er fordi belastningen på taket påvirker bilens egenskaper eksponentielt med hastighet du kjører i. Sørg for å aldri overskride bilens maksimale taklast (ofte ca. 75 kg), og sikre lasten skikkelig. Husk også at noe taklast har mer vindfang enn annen taklast, så tilpass hastigheten etter de begrensningene som gjelder. Maksimal hastighet er 130 km/t.


Koster det ekstra med svart takstativ?

Nei, det koster ikke ekstra for svarte takstativ sammenlignet med sølvfargede takstativ.


Vanlig stilte spørsmål om bestilling og levering


Hvordan kan jeg betale i butikken?

Du kan betale på sikker måte i butikken med kort, faktura eller Klarna delbetaling.


Hvor lang leveringstid har dere?

Leveringstiden er mellom 3–5 virkedager. OBS! Bestillinger som er gjort i helgen sendes tidligst første virkedag etter helgen. Merk at bestillinger som skal sendes til enkelte steder i Norge, kan ta noen dager ekstra.


Blir jeg belastet mva. og toll ved bestilling hos dere?

Vi er registrert i Norge under den såkalte VOEC-ordningen. Dette innebærer at du som kunde betaler norsk mva. til oss i Sverige, og vi rapporterer deretter mva. til Skatteetaten i Norge. Du belastes heller ingen tollavgift for produkter som koster mindre enn 3000 NOK. Dette innebærer at du kan kjøpe flere produkter i samme bestilling, med en totalverdi på over 3000 NOK, uten å måtte betale toll. Med andre ord, du bestiller og vi leverer til deg uten bekymringer.


Kan jeg angre eller endre bestillingen min?

Når bestillingen din er pakket på lageret, er det ikke mulig å angre eller gjøre endringer i bestillingen. Kontakt oss imidlertid på telefon +46 19-227 237 eller [email protected] så snart som mulig, så skal vi gjøre vårt beste for å foreta de endringene som ønskes.


Kan jeg endre leveringsmetode etter at jeg har lagt inn bestillingen min?

Ring oss på telefon +46 19-227 237, så hjelper vi deg på best mulig måte.


Hvordan fungerer leveringen og varslingen?

Takstativ og mindre reservedeler sendes med DHL eller Postnord til nærmeste utleveringssted. Det er derfor viktig at du oppgir riktig mobilnummer slik at fraktselskapet kan sende deg et varsel når forsendelsen kan hentes på ditt nærmeste utleveringssted.

Hva gjør jeg dersom pakken min er transportskadet?

En skade skal noteres på fraktseddelen sammen med sjåføren når du mottar leveransen. Den kan ikke rapporteres i etterkant. Dersom du henter pakken fra et utleveringssted, skal skaden noteres hos utleveringsstedet. For best mulig oversikt skal skade både på varen og emballasjen dokumenteres med bilde. Ta deretter kontakt med oss på telefon +46 19-227 237 eller via e-post [email protected]


Hva skjer hvis fraktselskapet ikke kan levere bestillingen min?

Hvis fraktselskapet ikke kan levere på grunn av at du som kunde oppgir uriktige opplysninger om leveringsadresse eller kontaktinformasjon som e-postadresse eller mobilnummer for varsling, vil du bli belastet med et gebyr. Sørg derfor for å sjekke at all informasjon er korrekt før du fullfører kjøpet. Mottaker skal også vise legitimasjon ved utlevering av pakken. Dersom du bestiller levering fra et av våre fraktselskaper, men blir forhindret fra å motta varene, skal dette meldes til fraktselskapet så raskt som mulig slik at de kan endre leveringen. Dersom de ikke får beskjed, eller hvis de på annen måte blir forhindret fra å foreta leveringen (f.eks. at du ikke svarer når de ringer på), vil du bli belastet med et gebyr for forhindret levering. Gebyret tilsvarer fraktselskapets takst.


Hva skjer hvis jeg ikke henter leveransen min?

Pakken ligger hos utleveringsstedet i 7 kalenderdager før den returneres til oss. Vi forbeholder oss retten til å belaste deg for kostnadene for håndtering som oppstår ved uavhentede pakker (returfrakt, ekspedisjonskostnader osv.). For uavhentede pakker belastes den faktiske returfrakten + kr 195 i administrasjonsgebyr. Vær oppmerksom på at dersom du angrer på et kjøp og ønsker å returnere produktet, må du først hente pakken og deretter returnere i henhold til våre anvisninger. Les siden Retur og reklamasjon for mer informasjon.